Reflexzone- of massagetherapie bij voedings- en eetproblematiek

Als reflexzone-, natuurgeneeskundig- of massagetherapeut heb je regelmatig met cliënten te maken die last hebben van overgewicht of obesitas, metabool syndroom, diabetes of zelfs eetstoornissen. Het is daarom belangrijk om enig zicht te hebben op de oorzaken en gevolgen hiervan en het is natuurlijk helemaal praktisch om tevens over een behandelprotocol te beschikken voor de behandelingen van deze klachten en ziekten.

Op deze bijscholingsdag zal worden ingegaan op de mogelijkheden van reflexzone- of massagetherapie en zal er een praktisch protocol worden geoefend. Verder zullen ook de psychologische factoren die een rol spelen aan bod komen en welke andere therapievormen nog meer mogelijk zijn, zoals reguliere klinische behandeling, maar ook bijvoorbeeld de (antroposofische) psychotherapeutische behandeling.

De onderwerpen die aan bod komen zijn:

• De oorzaken en gevolgen van obesitas, het metabool syndroom, diabetes mellitus, boulimia en anorexia nervosa.
  • Welke behandelmogelijkheden zijn er allemaal?
  • Wat zijn de mogelijkheden van reflexzone- of massagetherapie voor deze cliënten en welke algemene behandelingen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden?
  • Een praktisch gedeelte waarbij een reflexzone-/massagebehandelprotocol, speciaal voor cliënten met voedings- en eetproblematiek, zal worden geoefend.

Accreditatie:
Deze bijscholingsdag is geaccrediteerd door KTNO (2 ECTS, K11262), de VNRT (10A punten) en bij de Zonnevlecht Academie is deze dag geaccrediteerd door BATC, KTNO, LVNG en VBAG.

Duur:
1 lesdag van 9.30 tot 16.30 uur

Kosten:
€ 130,- voor therapeuten (incl. certificaat) en € 60,- per dag of € 30,- per dagdeel voor belangstellenden

Locatie:
Nuenen (Praktijk De Aanraking) of Eindhoven (afhankelijk van het aantal deelnemers)